ROZHOVOR: Český obránce o angažmá ve Spojených Arabských Emirátech

Miralem Pjanić, Paco Alcácer nebo Andrij Jarmolenko. Všichni tito hráči nyní hrají fotbal ve Spojených Arabských Emirátech, v zemi, která má sedmou nejvyšší hodnotu HDP na obyvatele ze všech zemí světa. Minulý půlrok zde působili pravděpodobně vůbec poprvé také čeští zástupci - trenér Roman Nádvorník, útočník Jakub Šašinka a stoper Radim Černický, se kterým jsme udělali následující rozhovor. Černický v druholigovém celku Al-Thaid uplynulý půlrok hostoval z béčka libereckého Slovanu.

 
Radime, jak jste se do SAE vůbec dostal?
Byla to vlastně velká souhra náhod, kdy jsem splňoval všechny podmínky proto, abych se stal v SAE rezidentem. I díky tomu si mě trenér vybral a já se tak mohl dostat do této destinace.
 
Jaké podmínky musí člověk splňovat?
Pokud si dobře vybavuji, tak podmínky pro nabytí statusu rezidenta byly, abych byl ročník 2001 či mladší a neměl start za reprezentaci. V tomto ohledu jsem to měl složitější než Kuba (Šašinka), který, jako profesionál, tyto podmínky splňovat nemusel.
 
Rozmýšlel jste si tuto možnost dlouho?
Bylo to vše dost narychlo. V úterý dopoledne jsem se o této možnosti dozvěděl a ihned jsem mému manažerovi sdělil, že bych do toho šel. V pátek večer už jsem pak seděl v letadle do Dubaje.
 
Popište klub Al-Thaid, ve kterém jste hrál. Jaké bylo klubové zázemí?
Stadion se nacházel ve velkém sportovním centru, kde bylo několik dalších týmů různých sportů. V tomto centru jsme měli k dispozici krytý bazén, posilovnu. Hřiště bylo s atletickou dráhou s jednou tribunou, kde jsme v kabině měli ledový bazén k regeneraci. 
 
A jakou kvalitu má tamní druhá liga, ve které jste hrál?
Hraje se zde spíše technický fotbal bez větších soubojů. Přirovnal bych ji k naší třetí lize. Specifikum ligy bylo, že se nedalo sestoupit, navíc se zrovna v uplynulém ročníku rozšiřovala o nové týmy.
 
Byla výhoda mít v týmu trenéra Romana Nádvorníka a útočníka Jakuba Šašinku?
Výhoda to rozhodně byla. Ze začátku nám trenér hodně pomohl a postupně jsme si s Kubou zvykli na místní podmínky.
 
Radim Černický (č. 14) s Jakubem Šašinkou (č. 10) při nástupu na hřiště za Al-Thaid.
A co zdejší vysoké teploty, jak se vám v nich hrálo?
Do dubna bylo počasí jako u nás v létě, takže to nebylo nic, co by se nedalo zvládnout. V dubnu a v květnu už to bylo náročnější, ale myslím, že jsme se aklimatizovali dobře.
 
Jak hodnotíte tento půlrok po sportovní stránce?
Po sportovní stránce jsem byl hlavně rád, že jsem měl plnou minutáž a to i v přáteláku s Al-Nasr z první ligy, který jsme vyhráli 2:0. Zároveň jsem většinou nastupoval proti technickým brazilským útočníkům, což mi jako stoperovi dalo hodně. Trenér mi pak radil v různých situacích při video rozboru.
 
Jak je v SAE fotbal vnímaný? Chodilo na zápasy hodně fanoušků?
Konkrétně naše domácí zápasy byly většinou jen s malým počtem diváků, i díky stále trvajícím opatřením proti covidu. Výjimkou byl zápas s prvním týmem tabulky, Al-Fujairou, kdy hostující fanoušci obsadili celou tribunu.
 
Pro představu, jak velké slovo měl v klubu majitel, šejk a jak velké český trenér?
Upřímně netuším, pozic v představenstvu klubu bylo opravdu hodně a občas jsem se ztrácel v tom, kdo vlastně má jakou pozici. Ani rozdělení kompetencí tedy popsat nedokážu.
 
A co běžný život ve městě? Spojené Arabské Emiráty jsou ve srovnání s Českem asi jiný svět. V čem jste viděl Vy ty největší rozdíly?
Město nebylo příliš velké, ale za to blízko k Dubaji, ve které jsme trávili skoro každý volný den. Lidé jsou tam velmi komunikativní, ihned se s vámi začnou vybavovat a zajímat se. Spoluhráči byli také velmi přátelští, zvali nás na různé večeře, ať už k nim domů nebo do Dubaje.
 
Stihli jste navštívit i nějaká zajímavá místa v okolí?
Ano, hodně jsme cestovali i díky služebnímu autu, které jsme od klubu dostali. Hlavní destinací našich cest byla však již zmíněná Dubaj, kde jsme například navštívili zrovna probíhající výstavu Expo 2020, kde měli své pavilony téměř všechny země světa.
 
Čeští hráči si našli čas i na návštevy nedaleké Dubaje
Tahle otázka napadne všechny - na jaké peníze jste si v klubu přišel?
Jelikož každý tým dostává na začátku sezóny určitý peněžní obnos, v zimě už je tento „budget” o něco tenčí. I tak jsem si já osobně polepšil.
 
V klubu už ale pokračovat nebudete, proč?
Přesně tak, po výměně trenéra Nádvorníka čtyři kola před koncem ligy do týmu přišel jiný trenér, který měl jiné představy o složení týmu a tak jsme s Kubou po skončení sezony nepokračovali. V létě ještě byla možnost, že bychom v SAE zůstali, řešili se tam nějaké týmy, bohužel se to nedotáhlo. Já jsem byl v Al-Thaid smluvně pouze na hostování z Liberce, kam jsem po konci sezony vrátil.
 
Jak celkově hodnotíte tuto nevšední zkušenost a zvažoval byste případně v budoucnu angažmá v podobně exotické zemi?
Jsem za ní nesmírně rád, i proto, že se to nepoštěstí úplně každému. Byl jsem v úplně jiném světě, poznal jsem jinou kulturu a setkal se s mnoha zajímavými lidmi, takže bych se podobnému angažmá v budoucnu určitě nebránil.
 
 
Nejlepší sestava z českých fotbalistů v zahraničí podle Radima Černického
 
 

Jméno:
 Radim Černický
Klub:
 Slovan Liberec B
Věk:
 21 let
Pozice:
 Stoper
Angažmá v Al-Thaid:
 15 zápasů
 1 gól
 1 asistence
Kariéra:
 2010-2014 |  Slovan Hrádek nad Nisou (mládež)
 2014-2015 |  Slovan Liberec (mládež)
   
 →2015 |  Slovan Hrádek nad Nisou (mládež)
 2016 |  Slovan Liberec (mládež)
   
 →2016-2018 |  Slovan Hrádek nad Nisou
 2018-2022 |  Slovan Liberec (mládež→B)
 
 ★ →2022 |  Al-Thaid
 2022 - nyní |  Slovan Liberec (B)
autor:  Antonín Šrajer, cefoza.cz

 

 

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek